COVID-19 INFORMATIE

Beste kandidaten, 

Bij deze wat info over de voorwaarden die aan een ieder ons gesteld worden om te kunnen starten met autorijlessen in de 1,5m maatschappij. Het CBR noemt het “VEILIG DOORWERKEN ONDANKS HET CORONA VIRUS”.

Uitgangspunt is dat de gezondheid van iedereen voorop staat. Daarbij zijn de richtlijnen en de protocollen van het RIVM leidend.

Algemeen: verspreiding van het virus

Het virus verspreidt zich via druppeltjes in de lucht. De druppeltjes komen uit neus, keel en mond. Bij hoesten, kuchen, niezen, spreken, etc. kunnen de druppeltjes vrijkomen waarin het virus zit. Overdracht van het virus van persoon op persoon vindt plaats als iemand aan deze druppeltjes wordt blootgesteld. 

De basismaatregelen om verspreiding van druppeltjes te voorkomen zijn:
o Afstand houden van tenminste 1,5 m tot andere personen.
o Thuisblijven bij klachten (griep, hoesten, kortademigheid, koorts). 

De vrijgekomen druppeltjes met virus kunnen op handen terechtkomen. De handen hebben contact met allerlei voorwerpen en materialen (deurhendels, stuur, versnellingspook, handrem, spiegels, hoofdsteun, sluiting veiligheidsgordel, stoelknoppen, touchscreen, etc.). Overdracht van het virus van persoon op persoon vindt plaats als iemand anders ook contact heeft met het besmette materiaal en vervolgens contact heeft met ogen, neus of mond waardoor het virus in het lichaam kan komen. Het virus kan enkele uren tot dagen blijven leven, dus goede hygiëne is van belang. 

Arbeidshygiëne strategie

Bij de zorg voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden verlangt de Arbowet dat maatregelen rond veiligheids- en gezondheidsrisico’s in een bepaalde volgorde worden genomen. Dat wordt een arbeidshygiënische strategie genoemd. De strategie bestaat eruit dat als eerste maatregelen worden getroffen om besmetting te voorkomen als er in een omgeving wordt gewerkt met besmettingsrisico. Zijn die maatregelen niet mogelijk dan moeten technische en organisatorische maatregelen worden getroffen om besmetting te voorkomen. Is dat ook niet voldoende dan zijn persoonlijk beschermingsmiddelen aan de orde.

Deze volgorde is:
niveau 1 bronbestrijding
niveau 2 technisch en organisatorische maatregelen
niveau 3 persoonlijke beschermingsmiddelen

  • 1. Bronmaatregelen: neem eerst de bron (oorzaak) van het probleem weg (bijv. niet naar werk bij ziekteverschijnselen, niet naar werk als gezinslid koorts heeft of corona-infectie heeft ).

  • 2. Technisch en organisatorische maatregelen: als de bronaanpak niet mogelijk is gelden collectieve maatregelen (bijv. geen handen schudden, handen wassen, 1,5 meter afstand houden).

  • 3. Tot slot als de eerste 2 maatregelen geen effect hebben moet de werkgever persoonlijke beschermingsmiddelen verstrekken (bijv. mondkapjes, handschoenen, spatbrillen). Preventief koorts meten (bijvoorbeeld bij binnenkomst met een warmtecamera) is op basis van privacywetgeving (AVG) niet toegestaan en wordt zelfs aangemerkt als een ernstige overtreding. Het stellen van een diagnose is voorbehouden aan artsen. Vooralsnog wordt het uitgangspunt van de AVG gehanteerd, tenzij het RIVM anders adviseert.

Advies RIVM voor contactberoepen 

Het uitoefenen van de contactberoepen is weer mogelijk. Contactberoepen zijn beroepen waarbij vaak en direct contact met anderen is binnen een afstand van 1,5 meter. Uiteraard moet een ieder zo veilig mogelijk kunnen werken en ook moet het voor de examenkandidaten en klanten rijtest veilig zijn.

We volgen daarom de adviezen voor contactberoepen die uitgewerkt zijn door het RIVM. Daarbij vormen hygiënemaatregelen en een gezondheidscheck te basis.

DE HYGIËnemaatregelen

De hygiënemaatregelen zijn regelmatig handen wassen met water en zeep gedurende 20 seconden, papieren zakdoekjes gebruiken na het handen wassen, niet met handen aan gezicht, geen handen schudden, 1,5m afstand houden en in de binnenkant van de elleboog hoesten of niezen .

De gezondheidscheck

Deze bestaat uit een aantal vragen voor het examen of de les die het RIVM heeft geadviseerd. Het RIVM geeft aan dat het dragen van mondkapjes niet nodig is wanneer alle vragen ontkennend worden beantwoord.

1. Had je een van de volgende klachten in de afgelopen 24 uur: hoesten, neusverkoudheid, koorts van 38⁰C, benauwdheidsklachten?

2. Heb je op dit moment een huisgenoot of gezinslid met koorts en/of benauwdheidsklachten?

3. Heb je het nieuwe coronavirus gehad en is dit de afgelopen 7 dagen vastgesteld (in een lab)?

4. Heb je een huisgenoot /gezinslid met het nieuwe coronavirus en heb je in de afgelopen 14 dagen contact met hem/haar gehad terwijl hij/zij nog klachten had?

5. Ben je in thuisisolatie omdat je direct contact hebt gehad met iemand met corona?

Worden alle vragen met ‘nee’ beantwoord, dan gaan we gewoon examen doen of een les volgen. Zijn daarentegen een of meerdere vragen met ‘ja’ beantwoord, dan kunnen we helaas geen examen doen of een les volgen. Voorlopig worden dieze dan kosteloos uitgesteld.

Dat deze vragen gesteld worden, wordt vooraf aangekondigd. De antwoorden op de vragen worden niet vastgelegd. De AVG is daarom niet van toepassing.

Regels voor Personenauto (rijbewijs B)

o   -  In het lesvoertuig mogen maximaal twee mensen zitten – de leerling en de rijinstructeur. Contact met andere leerlingen moet te allen tijde worden voorkomen. Aanbevolen wordt om lessen te starten vanaf een afgesproken ontmoetingspunt. 

o   -  Tussen twee lessen met twee leerlingen moet er altijd een pauze zijn van minimaal tien minuten, om het voertuig goed te ventileren en te desinfecteren door de instructeur met 70% isopropanolalcoholdoekjes of schoonmaakalcohol van 70 % (IPA) in andere vorm. 

o   -  Bedieningsmiddelen (deurhendels, stuur, versnellingspook, handrem, spiegels, hoofdsteun, sluiting veiligheidsgordel, stoelknoppen, touchscreen, etc.) worden door de instructeur na elke leerling gedesinfecteerd met 70% isopropanolalcoholdoekjes of schoonmaakalcohol van 70 % (IPA) in andere vorm. 

o   -  Aanvullend kunnen leerling en instructeur zelfstandig besluiten om een eenvoudig soort mondkapjes te dragen en handschoenen. Leerlingen moeten zelf zorgdragen voor deze beschermingsmaterialen als ze die willen dragen. 

o   -  Vermijd fysiek contact, houd onderling tenminste 1,5 m afstand buiten de auto; 

o   -  Na de les de auto verlaten en buiten de auto aanvullende instructies geven, afspraken maken, etc.

o   -  Je wordt aangesproken op je gedrag bij overtreding regels

o   -  Instructies en maatregelen ook in het lesvoertuig zichtbaar aangeven. 

o   -  Als er updates komen op deze afspraken worden die zo snel mogelijk gecommuniceerd. 

o   -  Gebruik airco (luchtventilatie) en folie tussen de kandidaat en de instructeur / examinator wordt nog uitgezocht doot TNO,RIVM en RDW.

Examens bij het CBR

Praktijkexamen (Praktijk Cat. B, Faalangst , BAA , TTT en BNOR)

Roosters

Examens starten normaliter om 8:00 uur. Door de 1,5 meter maatregel is het in de meeste locaties niet meer mogelijk om met volle bezetting aan de slag te gaan. Het meubilair is dusdanig geplaatst dat 1,5 meter afstand gegarandeerd is. Concreet betekent dit dat in veel examenplaatsen de capaciteit terugvalt naar 70%.Om dit verschil in capaciteit op te vangen zetten we daarnaast roosters in die 30 minuten later starten en eindigen. De bedoeling is dat we vasthouden aan 100% capaciteitsinzet.

Ontvangst kandidaat

Doel is om het aantal momenten waarop veel mensen tegelijk in de examenzaal zijn, en ook binnenkomen, zoveel als mogelijk te beperken. Normaliter worden alle kandidaten bij aanvang van het examen verzocht om samen met de instructeur naar de examenzaal te komen en stroomt iedereen tegelijk binnen. Dat kan in deze tijd niet meer.

Besloten is daarom dat de examenkandidaat en instructeur in de auto wachten en dat de examinator bij aanvang van het examen naar het examenvoertuig loopt. Hij weet van welke rijschool hij een kandidaat verwacht en kan dan rechtstreeks naar het voertuig lopen.

Dit geldt voor alle examens (, B, BAA, TTT, faalangst en BNOR).

Het wijkt in af van wat we gewend zijn. Ook het aspect klantbeleving wordt geraakt. Echter, het veiligheidsaspect (van de escalatie) bij het ontvangstgesprek is afgezet tegen het reduceren van het besmettingsrisico. In verhouding wordt de medewerker en de klant meer veiligheid geboden door deze oplossing.

Bij of in het voertuig is het ontvangstgesprek, worden de gezondheidsvragen gesteld en het ID bewijs gecontroleerd. De examinator moet het ID-bewijs vasthouden om dit te kunnen controleren. Voordat hij dit aanneemt van de kandidaat, desinfecteert de kandidaat het ID-bewijs met een alcoholdoekje.

Tijdens het ontvangstgesprek desinfecteert de kandidaat de auto (portiergrepen, stuur, bedieningspanelen, sluiting veiligheidsgordel, folie, hoofdsteun) en de examinator het deel van de auto waar hij zit (dashboard bijrijder, folie, portiergrepen, sluiting veiligheidsgordel, hoofdsteun).

Binnenzijde voertuig

Binnenzijde voertuig

Buitenzijde voertuig

Buitenzijde voertuig

Examens met mentor, tolk, examinatoren in opleiding, RIS-begeleiding

Het is verboden om met 3 mensen die niet uit één gezin komen in één auto te zitten. Vooralsnog zullen er, in afwachting van het onderzoek TNO en RDW, geen examens zijn in aanwezigheid van mentor, tolk, instructeur, examinatoren in opleiding, RIS-begeleiders.

Eindgesprek

Het eindgesprek vindt plaats in de examenzaal. De instructeur is daar niet bij aanwezig. De instructeur gaat terug naar de auto.

Kandidaat en examinator lopen op gepaste afstand van elkaar en andere kandidaten naar de examenzaal.

Bij binnenkomst van het pand desinfecteren zij hun handen.

Zij lopen naar de tafel. De examinator die als eerste binnenkomt kiest de tafel die het verst van de ingang verwijderd is, de volgende examinator kiest daarna de tafel die het verst weg is. Daarmee voorkom je dat kandidaten en examinatoren elkaar passeren. Uitgangspunt is dat er looproutes zijn met eenrichtingsverkeer. Op de meeste locaties is het eenrichtingsverkeer ook te realiseren waardoor de kandidaat niet wegloopt langs later binnenkomende examinatoren. Op locaties waar dat niet kan gaat de examenmanager na wat dan de beste oplossing is.

De examinator ontsmet de tafel en de acrylaatplaat. De kandidaat doet dat aan zijn kant van de tafel.

De kandidaat krijgt aan de tafel de uitslag. Wanneer de kandidaat dit wil, kan de instructeur meeluisteren wanneer de kandidaat de uitslag krijgt. De kandidaat belt de instructeur. De instructeur zet de telefoon op ‘mute’, waardoor hij niet aan het gesprek kan deelnemen. In verband met de aanwezige acrylaatplaat schuift de kandidaat de telefoon in de richting van de examinator, zodat de instructeur alles goed kan verstaan.(is nog in onderzoeksfase)

Tot en met 31 december 2020 geldt een afwijkende regel ten aanzien van het ondertekenen van de examenuitslag. De examinator tekent ter validatie met zijn initialen in aanwezigheid van de kandidaat. De kandidaat tekent niet. Hierdoor hoeft de kandidaat niet de tablet en pen van de examinator aan te raken.

Wat is anders ten opzichte van “normaal” bij het CBR?

- toezicht aan de deur of in het pand

- examenkandidaten wachten in de auto. De examinator komt naar auto en voert daar het gesprek en de nodige controles

- de examinator doet een gezondheidscheck bij zichzelf en de kandidaat voorafgaand aan het examen (stelt 5 vragen). Wanneer de vragen met ‘nee’ worden beantwoord, gaat het examen gewoon door

- tijdens het ontvangstgesprek desinfecteert de kandidaat de auto (portiergrepen, stuur, bedieningspanelen, sluiting veiligheidsgordel, folie) en de examinator het deel van de auto waar hij zit (dashboard bijrijder, folie, portiergrepen, sluiting veiligheidsgordel, hoofdsteun)

- de instructeur rijdt niet mee met het examen en wacht bij voorkeur buiten

- de examinator/toezichthouder zal corrigerend optreden als dat nodig is. Tevens zal er in de wachtruimte voor gezorgd worden dat er minder tafels en stoelen zijn zodat de 1,5 meter tussenruimte gewaarborgd blijft

- bij binnenkomst van het pand moet iedereen de handen desinfecteren

- de examinator zit achter een acrylaatplaat

- er worden geen handen geschud

- de examinator heeft zijn handen gedesinfecteerd

- de kandidaat moet zijn ID-bewijs eerst desinfecteren voordat hij het overhandigt aan de examinator

- de examinator draagt desgewenst handschoenen

- de examinator loopt op gepaste afstand van de kandidaat (en andere examinatoren en kandidaten) naar de examenzaal

- bij terugkomst in het CBR pand desinfecteren kandidaat en examinator hun handen

- voordat de examinator en de kandidaat plaats nemen achter de tafel desinfecteren zij hun deel van de tafel en hun kant van de acrylaatplaat

- er is eenrichtingsverkeer in de examenzaal

- de examenzaal wordt geventileerd

Theorie examen (Cat. B )

niet afnemen van examen

De theorie examen centrum medewerker(TEC) is bevoegd het examen niet af te nemen wanneer hij merkt dat de kandidaat griepverschijnselen vertoont of kampt met hoesten/benauwdheid.

Ontvangst

Bij aankomst meldt de examenkandidaat zich aan bij de aanmeldzuil. Hij start met het desinfecteren van het touchscreen (doekjes en prullenbak aanwezig).

Vervolgens meldt hij zich bij de theoriebalie om zijn ID te laten controleren. Aan de kandidaat wordt verzocht zijn ID eerst te reinigen met een alcoholdoekje of spray alvorens hij dit overhandigt aan de theoriemedewerker. Desgewenst kan de theoriemedewerker beschermende handschoenen dragen.

Het tafelnummer wordt op een post-it geschreven en aan de kandidaat overhandigd.

Indien gebruik wordt gemaakt van de lockers, wordt aan kandidaten verzocht deze voor gebruik te reinigen.

Een medewerker zal toezicht houden om te bewaken dat iedereen de 1,5 meter in acht neemt en zaken desinfecteert.

Examen

Toegang tot de examenzaal is slechts door 1 deur mogelijk. De andere deur is bestemd voor het verlaten van de zaal.

Desgewenst kan de kandidaat oordopjes (herriestoppers) uit de dispenser pakken. De TEC-medewerker reinigt de examentafel en het touchscreen voordat een kandidaat plaatsneemt. Dit voorkomt dat er veel zwerfafval ontstaat dat vervolgens door medewerkers moet worden opgeruimd voordat een volgende kandidaat plaatsneemt.

De kandidaat kan niet geholpen worden bij vragen i.v.m. 1,5 m afstand. Communicatie hierover volgt via sms/website/TOP/oproepbrief.

Indien een examen verplaatst moet worden (bij een technische storing o.i.d.) wordt gewacht op een beschikbare stoel i.v.m. 1,5 m afstand of wordt gekozen voor een uitgesteld examen.

Na afloop van het examen verlaat de kandidaat de zaal via de uitgaande deur en deponeert verstrekte doekjes en oortjes in de afvalbak.

Opstartscenario’s:

- 50%, 1 stoel vrij tussen kandidaten

- 75%, na 2 kandidaten 1 stoel vrij

- 100%, volledige bezetting

individuele examens

Er is een extra scherm waarop vragen getoond worden. De opstelling van het meubilair bij de individuele examens is zodanig dat de afstand van de tafelrand waar de kandidaat zit tot aan de tafelrand waar de TEC-medewerker zit 1,52 mtr is. De personen achter de tafel zitten zelden strak tegen de tafel aan, zodat de afstand geborgd is. Zowel de kandidaat als de TEC-medewerker zitten achter een scherm. De tolk kan op ruime afstand van beide plaatsnemen. Hij hoeft niet op het scherm te kijken, maar slechts de vragen vertalen die de TEC-medewerker voorleest.

Er is een acrylaatscherm geplaatst tussen kandidaat en medewerker.

Wat is anders ten opzichte van “normaal” bij een theorie-examen?

- toezicht aan de deur

- beperkte toegang, alleen examenkandidaten hebben toegang tot het pand (instructeurs en andere begeleiders wachten buiten. Bij Theorie examens hebben instructeurs geen functie)

- de examinator/toezichthouder zal corrigerend optreden als dat nodig is. Tevens zal er in de wachtruimte voor gezorgd worden dat er minder tafels en stoelen zijn zodat de 1,5 meter tussenruimte gewaarborgd blijft

- de kandidaat mag 15 minuten voor aanvang van het examen het pand betreden

- bij de ingang moet men de handen desinfecteren

- kandidaat moet het touchscreen van de aanmeldzuil ontsmetten

- kandidaat moet de locker ontsmetten

- er zijn belijningen aangebracht voor looproutes en om de 1,5 meter afstand in acht te nemen

- kandidaat moet zijn ID bewijs ontsmetten

- er zijn acrylaatschermen aangebracht

- extra scherm bij individuele examens

- het bieden van persoonlijke hulp aan de kandidaat is ingewikkelder in verband met de 1,5 meter afstand.

Dit algemene protocol voor de Rijscholenbranche is tot stand gekomen door samenwerking tussen de brancheverenigingen (BOVAG, FAM, LBKR, VRB), ANWB Rijopleidingen, KNMV, CBR en IBKI met alsdoel één gezamenlijk protocol, dat werkbaar is voor consumenten, medewerkers en ondernemers binnen de rijschoolbranche. 

Zoals jullie hebben kunnen lezen zijn er toch wel aardig wat aanpassingen noodzakelijk.

Voor ons het belangrijkste dat jullie eerlijk zijn als je komt over je gezondheid en dat jullie ook duidelijk aangeven wat jullie wensen zijn wat betreft de persoonlijke beschermingsmiddelen als een mondkapje en handschoentjes.

Niks is er belangrijker dat jullie je “veilig weten” in onze lesauto’s wat dat betreft. Dus zeg netjes af als je twijfelt zodat ook wij jullie zo lang en goed mogelijk van dienst kunnen zijn.

Het aantal leerlingen dat we op een dag kunnen plaatsen zal dan ook minder zijn dan normaal door alle pauzes en desinfectie momenten. We hebben gedacht aan lessen van een uur maar bijvoorbeeld vanuit Hellevoetsluis zijn we dan al 40 minuten reistijd kwijt en hebben we een te kort moment in de examenplaats Spijkenisse om te oefenen. Vandaar toch blokken van 1,5 uur tenzij anders gewenst natuurlijk. 

We zijn hierdoor genoodzaakt een prioriteiten lijst te maken voor met wie we eerst gaan starten . Zoals jullie begrijpen starten we eerst met diegene waarvan de toetsen en examens uitgesteld zijn in de periode van 16 maart 2020 tot 11 mei 2020. En daartussen door gaan we natuurlijk zo spoedig mogelijk met iedereen verder binnen de rijschool. Ook zeker de nieuwe mensen omdat we die graag een indruk geven hoe het er bij ons aan toe gaat.

Omdat we niet meer mogen taxiën (de ene kandidaat met de andere ophalen) hebben we zoals afgesproken in het eerder verstuurde filmpje een paar ontmoetingslocaties vastgesteld waar jullie naar toe komen voor de te volgen rijlessen. 

In eerste instantie wordt dat voor kandidaten uit Hellevoetsluis ;   

De parkeerplaats bij sportinstituut Warren ( Martin Luther Kinglaan 7, 3223 GG Hellevoetsluis ).

In Spijkenisse hebben we 2 ontmoetingsplaatsen die goed bereikbaar zijn ;

De parkeerplaats bij de Dome (bij het Baljuwplein - C. Villeriuslaan 12, 3201 KV Spijkenisse )

Metrostation Spijkenisse Centrum aan de Ruwaard van Puttenweg in Spijkenisse

 

Voor de kandidaten uit de overige plaatsen kijken we met hun wat handig is en natuurlijk kijken we de komende periode aan of dit voor een ieder te doen is en passen we plaatsen aan waar nodig. Alvast bedankt voor de te nemen moeite en excuses voor het ongemak.

En voor examenkandidaten is het misschien wel handig om gewoon in Spijkenisse te starten om optimaal van de lestijd gebruik te kunnen maken.

Het wordt met zijn allen een beetje geven en nemen maar we zullen daar zeker uitkomen. Jullie alvast weer bedankt voor jullie geduld.

Voor vragen kunnen jullie ons altijd appen op de bekende telefoonnummers.

Wij hebben er in ieder geval weer veel zin.

Stay safe en hopelijk tot snel.

Autorijschool Olaf